Tactische implementatie
De organisatie gaat aan de slag. Teams worden geformeerd, maar hoe zorg je ervoor dat deze efficiënt en effectief werken?
Verbeterteam & procesbegeleider
Zoals een trainer niet moet mee spelen, heb je binnen een verbeterteam iemand nodig die niet aan de bal komt. Binnen verbeterteams noemen wij deze persoon een procesbegeleider.
Een procesbegeleider bewaakt alle stappen en kwaliteit van de genomen stappen. Hij bekijkt het probleem objectief, zonder ‘bagage’. Stelt soms vragen die men zelf al niet meer stelt, omdat men vaak denkt te weten hoe het zit, maar het feitelijk niet zeker weten. En dit is precies waar onze procesbegeleiders goed in zijn, zodat jouw team geen tijd verliest in discussies en daardoor snel en succesvol wordt.
Verbeterteammap
Om teams nog meer handvatten mee te geven heeft KSL de Verbeterteammap ontwikkeld. In deze map hebben we uitvoerig beschreven hoe je aan slag gaat met iedere stap en welke valkuilen hierbij zijn. De map kun je bij elk vervolg team er gewoon weer er nemen en van vooraf aan beginnen.
Al onze ervaring vastgelegd in de verbeterteammap!
Na het begeleiden van tientallen verbeterteams hebben wij al onze kennis over het goed verlopen van verbeterteams vastgelegd in onze verbeterteammap. Hier staan alle stappen in uitgelegd inclusief alle tips, tricks en valkuilen.
Benieuwd hoe dit er uitziet? Neem gerust een kijkje en download nu de gratis preview van de verbeterteammap.
Veel gestelde vragen
Meteen al een vraag? Lees hieronder of we deze direct kunnen beantwoorden of neem contact met ons op.
Operationele strategie, hoever vooruit?
Een strategie schrijven voor de komende 20 jaar is niet wijs. De omstandigheden wijzigen daarvoor te snel. De punt op de horizon is veranderd in een streep. We praten ook liever over een flexibele strategie, waarbij besluiten worden genomen in het licht van de kernwaarden van een bedrijf.
Helpen jullie ook met innovatie?
Ja maar onze aanpak is anders dan van de meeste innovatie bureaus. Onze aanpak is korter en effectiever. We zetten namelijk samen een organisatiesysteem op waardoor er structuur komt in het innovatieproces; als een soort lopende band. Hierdoor wordt er niet een keer een boost gegeven aan innovatie, maar kan de organisatie zelf blijvend innoveren.
Wat is het verschil tussen strategie en operationele strategie.
Operationele strategie richt zich op de operatie; inkoop, logistiek, planning en productie. Hierbij wordt invulling gegeven aan vragen als, hoe kunnen we de markt het beste bedienen en daarop aansluiten. Welke markt je wilt bedienen en waarom, is niet een operationele strategie vraag, eerder een sales strategie. Echter moet deze wel bekend zijn om invulling te geven aan de operationele strategie.
Gestandaardiseerd en gestructureerd
We zien teams vaak worstelen met het organiseren van de verbetermethodieken zoals PDCA, DMAIC en 8D. Medewerkers hebben een Lean Six Sigma Green of soms wel Blackbelt, maar willen nogal eens van het ‘pad’ afwijken. Vaak gaat dit onbewust (waarschijnlijk om dat iedereen “aan de bal zit”).
Wat vooral belangrijk is voor een verbeterteam is dat er gewerkt wordt met structuur en dat dit gestandaardiseerd verloopt opdat teams bij het volgende probleem sneller en adequater worden omdat de aanpak al duidelijk is. Dit gaan we jullie team leren.
Dus voorkom dat je teams onnodig lang bezig zijn en zorg dat toekomstige teams steeds sneller worden. Wil je meer informatie of gewoon eens met ons hierover over van gedachte wisselen, neem dan gerust contact met ons op.
“Elk probleem is een cadeau, zonder zouden we niet groeien.”
Tony Robbins