035-544 87 39 info@ksl-solutions.nl

Iedereen kent Murphy’s Law. Als het fout kan gaan gaat het fout, en als het fout gaat zal er snel nog iets fout gaan. En als u het verband tussen klanttevredenheid en loyaliteit kent, weet u dat loyaliteit komt te voet en gaat te paard.

TQM is samen met SPC de basis geweest voor het ontstaan van Six Sigma. Bij TQM, maar ook Six Sigma, draait alles om definities “specificaties” en het verminderen van variatie:

  • Wanneer bent u tevreden?

  • Wanneer is uw medewerker tevreden over zijn output/ product?

  • Wanneer is de klant tevreden?

  • Wat betekent kwaliteit voor u, uw medewerkers en voor uw klant?

  • Hoe legt u de definities eenduidig vast?

  • Begrijpt uw personeel definities?

Maar wat bedoelen we nu met TQM? Totale kwaliteitscontrole? Bedoelen we daarmee 100% productcontrole of de kwaliteit van de processen 100% onder controle? Een wezenlijk verschil! Vooral in kosten en kwaliteit van het product en het proces. De fouten in het proces worden bij productcontrole nog steeds gemaakt! Veelal is dit te wijten door het feit dat organisaties allen letten op kosten van uitval/afval. Echter er zijn 4 soorten kwaliteitskosten, uitval/ afval is er maar één van!

Wij helpen uw organisatie door samen met de medewerkers het proces te meten. Als het proces kan worden gemeten, kan het worden geanalyseerd met analysetechnieken. Als uw medewerkers door middel van analysetools zoals Process Capability, DOE, FMEA, R&R, 5 condities voor zero defects etc. het proces leren begrijpen, kunnen ze het proces o.a. middels Poka Yoke, Q-punten, OCAP’s etc. verbeteren.

Deel dit bericht op: