Lean heeft ons in 2004 al geïnspireerd en aangetoond dat er enorm veel verbeterpotentieel is bij bedrijven op gebied van doorlooptijd en efficiëntie op de werkplek. Of we nu praten over inkoop, werkvoorbereiding, planning, productie, logistiek of warehousing, het kan altijd slimmer en dus leaner. Zeker binnen het MKB en maakindustrie. Hier zijn processen vaak ontstaan vanuit groei daaraan gerelateerde problemen. Problemen die wellicht helemaal niet structureel zijn.

Wat houdt Lean manufacturing in?
Het doel van Lean is dat u leert kijken door de ogen van de klant naar uw processen. Pas als u kunt kijken door de ogen van de klant, ziet u de verspillingen. Naast kwaliteit en kosten eisen klanten een steeds kortere levertijd. Met name dit laatste is waar Lean goed antwoord op kan geven; klantwaarde creatie in flow brengen…

Om hier te komen heeft lean een aantal stappen beschreven:

  1. Bepaal wat waarde is voor de klant
  2. Breng de keten in kaart
  3. Vereenvoudig de keten
  4. Zorg voor flow
  5. Laat de klantvraag bepalend zijn, pull
  6. Streef naar perfectie, nul fouten

Hoeveel tijd van bijvoorbeeld order tot factuur, de totale doorlooptijd, is er waarde toegevoegd (is groen)? De kosten voor niet waarde toevoegende activiteiten (rood) wil de klant niet betalen, en gaan af van de marge of ten kosten van een concurrerende prijs. Vragen die Lean beantwoordt zijn:

  • Wat zou er voor nodig zijn om de doorlooptijd met 20% te verkorten of met 50%?
  • Krijg ik door doorlooptijd verkorting ook extra capaciteit?
  • Neemt de waardetoevoegtijd per medewerker ook toe?

Dit alles teneinde sneller en beter te leveren dan de concurrent, tegen een lagere prijs of betere marge!

Deel dit bericht op: