De basis binnen ieder verbeterprogramma

Net als iedere sport, vraagt verbeteren om basisbeginselen. Vergelijk het met voeding, ontspanning en verzoring. Discipline in de basis is een voorwaarde om verder te komen. Wij coachen de organisaties om de basis in de productie en op kantoor op orde te krijgen.

 

Verbeteren zonder terug te vallen?
KSL kent te valkuilen…

Kaizen – verbetermethode

Hoe laat je een afdeling zelfstandig hun eigen problemen oplossen? Als je van frustratie naar inspiratie gaat, hoe zet je dit dan om in actie? Hoe manage je de voortgang? Kaizen helpt hierbij.

Het maken van (grootse) plannen kunnen we allemaal, maar het geborgd oplossen van problemen is een stuk moeilijker. Plannen maken en verandering doorvoeren is ook leuk, maar je houden aan nieuwe verbeterde afspraken en werkwijzen vraagt discipline.
Kaizen maakt van klein het nieuwe groot. KSL heeft klanten die binnen een jaar 1000 verbeterpunten hebben doorgevoerd! Geen ideeënbus kan daar tegen op! Wij helpen de hele organisatie met het juist, en dus geborgd, invoeren van Kaizen.

Wat houdt Kaizen in?
Kaizen zijn eigenlijk twee woorden Kai en Zen. Kai gaat over verandering, Zen gaat over beter worden. Samengevoegd betekend het: veranderen om beter te worden. De grondslag van Kaizen werd gelegd tijdens de oorlog binnen het TWI (link) programma. Tijdens de 2de wereldoorlog had men geen tijd om grote veranderingen door te voeren, veranderingen moesten het liefst dezelfde dag nog doorgevoerd kunnen worden.
Toen er een film gemaakt werd over TWI was de titel van de film: “Kaizen eno Yon Dankai” (kaizen in vier stappen).
De cyclus van vier stappen is (Engels – Nederlands):

  • Plan – Plan
  • Do – Uitvoering
  • Check – Check
  • Act – Borging

Veel verbetermethodes (DMAIC, 8D, speedy Kaizen, N stappenplan etc.) kunnen worden herleid naar de vier stappen binnen de Kaizen.

De stappen houden het volgende in:
Een Kaizen start met een afwijking, een probleem. In de eerste stap van Kaizen, plan, wordt er van het probleem een analyse gemaakt om te komen tot de grondoorzaak. Voor deze grondoorzaak worden tegenmaatregelen bepaald. Vervolgens moet worden bepaald hoe de implementatie er uit moet zien. Wie is verantwoordelijk, wie doet de uitvoering en wanneer is het klaar.

Na de implementatie moet worden gecheckt of de veranderingen daadwerkelijk het probleem hebben opgelost. Zo niet moet men terug naar de plan fase.

Als het probleem wel is opgelost dan moet worden na gedacht of dit probleem ooit nog voor kan komen en wat hier preventief aan moet worden gedaan.

Nieuws

Contact KSL

E: info@ksl-solutions.nl
T: 035-544 87 39
M: 06-434 659 08

Van strategisch...

Hoe moet u het gat dichten tussen strategische doelen en operationele doelen?

...naar operationeel

KSL Solutions zet graag met u een traject uit om dit daadwerkelijk te laten gebeuren.

Over KSL Solutions

Wij zijn een bedrijfskundig adviesbureau dat organisaties traint, coacht en adviseert bij het slimmer, effectiever en efficiënter werken. Door onze jaren lange ervaringen en bewezen trackrecord, sinds 2004  behoren we tot de top van deze markt.

R

KSL streeft bij haar klanten naar

blijvende resultaatverbetering door bewustwording en bezieling.

R

Onze opdrachtgevers gaan voor

lange termijn omzet vergroting en geborgde kostenreductie.

R

Met als resultaat o.a.

medewerkers die slimmer en efficiënter werken.

“Het enige wat constant is, is de verandering.”

Boeddha

Spiritueel leider

Meer informatie. Neem contact met ons op!