De basis binnen ieder verbeterprogramma
Net als iedere sport, vraagt verbeteren om basisbeginselen. Vergelijk het met voeding, ontspanning en verzoring. Discipline in de basis is een voorwaarde om verder te komen. Wij coachen organisaties om de basis in de productie en op kantoor op orde te krijgen.
De 5S - werkplek optimalisatie
Verspillingsvrije werkplek door 5S
vraagt om nieuwe overtuigingen…
5S – werkplek optimalisatie
Verspillingsvrije werkplek door 5S vraagt om nieuwe overtuigingen…
Elk verbeterprogramma (Lean, Six Sigma of TPM) heeft 5S als methodiek en filosofie. In veel directiekamers wordt 5S gezien als een poetsprogramma of een corveedienst, maar dan in een ander jasje gestoken. De bedrijven die het fundament goed hebben staan en daarmee dus ook 5S, weten dat 5S verre van en poetsprogramma is. Het gaat over cultuur veranderen, communiceren, verwachtingen managen, betrokkenheid creëren en ja ook over schoonmaken.
We hebben veel bedrijven geholpen bij het neerzetten van het fundament. De ene doet dit sneller dan de ander. Van weinig weerstand tot veel weerstand, van 5S op kantoor tot 5S in het magazijn en van top tot de vloer. Na vele klanten, afdelingen en werkplekken weten we onze weg te vinden om dit tot een succes te brengen. Wilt u weten hoe ons 5S implementatieplan er uitziet? Neem dan gerust contact met ons op.
Wat houdt de 5S methode in?
De 5S definitie is; een methode om werkplekken verspillingvrij in te richten door het doorlopen van vijf stappen. De 5 stappen zijn:
- Scheiden
- Schikken
- Schoonmaken
- Standaardiseren
- Stimuleren
De eerste stap van 5S is scheiden. Bij deze eerste stap wordt gekeken naar alles wat op de werkplek ligt en of dat overbodig is; niet meer wordt gebruikt. Alles wat wel gebruikt wordt, wordt kritisch beoordeeld op hoe vaak het gebruikt wordt en afhankelijk daarvan waar het opgeslagen wordt. Een zaklampje ligt niet in de bus van de wegenwacht, maar zit in zijn jas. Een registratieblok is vervangen door een applicatie op zijn smartphone en is dus overbodig.
De tweede stap van 5S is schikken. Hierbij wordt gekeken naar de opslaglocatie. Alles krijgt een vaste plek en locatie. Vaak zijn er informeel afspraken gemaakt over wat waar ligt en hoeveel. Echter deze afspraken zijn niet visueel. Visueel maken is de kracht van de 2de S! Hierbij moet gedacht worden aan 5S belijning, 5S i.c.m. KanBan, 5S gereedschapsborden etc. Als iedere medewerker bij de wegenwacht zijn bus zelf inricht, zal de bus nooit uitgewisseld worden. Pech hebbende zullen in dit geval zelfs gaan denken waarom iemand zo lang moet zoeken naar gereedschap.
De derde stap van 5S is schoonmaken. Belangrijk bij schoonmaken is het vaststellen wanneer er schoongemaakt moet worden en wanneer schoon, schoon genoeg is? De kunst bij de 3de S is dat medewerkers begrijpen wat het voordeel is van schoonmaken. Daarnaast moeten ze begrijpen wat de relatie tussen schoonmaken en inspecteren is. Vergelijk het maar met uw eigen auto, wacht u met olie en koelvloeistof bijvullen tot u pech heeft? Of doet u ook wel eens de motorkap open bij het wassen van de auto?
De vierde stap van 5S is standaardiseren. In essentie komt het neer op het vastleggen van afspraken en werkwijzen. De functie van het vastleggen is om onderlinge verschillen te voorkomen en medewerkers op een vaste wijze om gaan met hun werkplek. Medewerkers werken zelf aan hun eigen 5S handboek. Waar hun eigen 5S regels en 5S richtlijnen in zijn vastgelegd. Zo is de APK een mooie vorm van standaardiseren. Een vaste lijst met punten waaraan de auto moet voldoen.
De vijfde stap van 5S is stimuleren. De behaalde resultaten moeten worden gevierd, in leven worden gehouden en worden verbeterd. Dit wordt onder andere gedaan door 5S audits. Daarnaast worden aan 5S zones, 5S verantwoordelijke gekoppeld. Daar draait het om bij de vijfde S. De vijfde S gaat over betrokkenheid en trots creëren. Samen de lat steeds een stukje hoger leggen!
Over KSL Solutions
Wij zijn een bedrijfskundig adviesbureau dat organisaties traint, coacht en adviseert bij het slimmer, effectiever en efficiënter werken. Door onze jaren lange ervaringen en bewezen trackrecord, sinds 2004 behoren we tot de top van deze markt.
KSL streeft bij haar klanten naar
blijvende resultaatverbetering door bewustwording en bezieling.
Onze opdrachtgevers gaan voor
lange termijn omzet vergroting en geborgde kostenreductie.
Met als resultaat o.a.
medewerkers die slimmer en efficiënter werken.